میزان اهمیت مرحله ورود کالا به بازار در چرخه عمر کالا

بسیاری از کار آفرینان در بدو ورد به  بازار با تولید جدید با چالشهای بسیاری رو برو هستند و چه بسا همین چالشها،ا

انان را در راه رسیدن به هدف باز می دارد. هر کالا یی که در مرحله ورود به بازار است عملیات بازاریابی و معرفی و تبلیغات آن، با دیگر مراحل رشد کالامتفاوت است ، در این نوشته سعی شده است عملکرد مناسب برای ورود به بازار بیان شود .

 تفاوت زیادی بین پیشگام  شدن در عرضه یک محصول با یک نوع محصول وجود دارد .

 پیشگام شدن از حیث طبقه محصول دشوار تر ، زمان برتر ، پر هزینه تر و خطرناک تر است .درست مثل معرفی تلفن همراه پس از جا افتادن تلفن های معمولی ، دوره معرفی ، طولانی است ، حتی برای محصولات ساده ای چون محصولات غذایی بسته بندی شده.

آن جا که نوع اصلی ونوع فرعی محصول معمولا در خلال مراحل رشد با تاخیر و بلوغ یک طبقه محصول به بازار عرضه می شوند ، دوره های معرفی و رشد انها کوتاه تر است . وقتی که محصولی به بازار عرضه می شود شرکت باید تلاش کند که محصول جدید خود را سریع تر از مرحله معرفی بگذراند و به مرحله بعدی بفرستد . به منظور افزایش ارتقای کیفیت محصولات ، به تحقیقات ، مهندسی و ظرفیت تولید توجه ویژه ای می باید مبذول شود . از ان جا که خدمات مهم است ،شرکت باید بتواند ان را به سرعت ارائه دهد( مثل خدمات پس از فروش و وجود قطعات یدکی) . برای کاهش هزینه های تولید و موجودی انبارها ، گستره مجموعه محصولات باید نسبتا کوتاه باشد.

طی مراحل رشد کالا ، هزینه های معرفی با لاترین هزینه دارد، زیرا کالا هنور جایگاه خود را نزد مشتری پیدا نکرده است. این هزینه ها شامل هزینه مربوط به پیشبرد فروش،هزینه های تبلیغات، و پرسنل فروش می باشد، هر چه کالا کم ارزشتر ولی دارای بازار انبوه باشد هزینه های آن بیشتر خواهد بود ،در مورد کالاهای صنعتی ، هزینه های فروش مستقیم از هزینه های تبلیغات بیشتر می باشد.

یک شرکت باید ابتدا ویژگی های منحصر بفرد محصول جدید خود را به اطلاع مشتریان برساند و این کاری است پر هزینه .

بعلاوه مخارج ترویج محصول (نمایش داخل فروشگاه ها ، تخفیف دادن ، کوپن های جایزه و تخفیف نمونه های رایگان و قیمت پایین تر از قیمت برچسب ) که به منظور ترغیب مشتری برای آزمایش و خرید محصول صرف می شوند. بالا و قابل توجه اند  در مورذ کالا های صنعتی ، زمانی که صرف آگاه کردن مردم از ویژگیهای منحصر بفرد محصول می شود ، طولانی است زیرا تعداد مشتریان بالقوه زیاد می باشد و سیستم های خرید انها پیچیده است .

باید توجه داشت در مرحله اولیه اینکه چگونه وارد بازار شویم بسیار مهم است ،.زیرا عدم توجه به این مرحله ممکن است کالا جایگاه اصلی خود را در بازار پیدا نکند و با شکست مواجه شویم . قبل از معرفی، دقیقا بازار هدف باید مشخص شود و اولویتهای مشتریان در نظر گرفته شود . و در معرفی، روی اولویتها تمرکز داشت وتبلیغات همزمان با توزیع کالا پیش رود. چه بسا کالایی را تبلیغ می کنید ،ولی عرضه آن به کندی پیش می رود و مشتری به کالا دسترسی آسان نخواهد داشت . معرفی کالا مهمترین مرحله مراحل رشد یک کالا در بازار می باشد.

نوشته: دکتر مریم رنجبری پور

جهت مشاوره بازاریابی لطفابه ایدی زیر پیام ارسال نمایید.

@ sykad