آثار رقابتی در مرحله رشد کالا

مرحله رشد ،مرحله ای است که مصرف کنند گان ، اگاه شدند ازمشخصات کالا ، کیفیت کالا، مزیت رقابتی کالا ،و ظاهر و شکل

کالا در این مر حله مصرف کنند گان در مرحله تصمیم گیری هستند . 

مرحله رشد با افزایش شدیدی در فرو ش آغاز می شود ، بهبود های قابل توجهی در کیفیت محصولات عرضه شده صورت می گیرد و این روند بهبود ادامه  می یابد ، اما با سرعتی کم تر .نامهای تجاری بیش تر از حیث ویزگی های ظاهری محصولات از یکدیگر متمایزمیشوند .خانواده محصول گسترش می یابد تا بخش های جدیدی از بازار جذب شود . این کار از طریق پیشنهاد قیمت های مختلف و ویزگی های ظاهری مختلف محصولات انجام می شود . در بخش های پایانی مرحله رشد ، شرکت به ویزه شرکت برتر به هر دری می زند تا با افزودن بخش های جدید ، کاهش هزینه ها ، بهبود کیفیت محصول ، افزودن ویزگی های ظاهری جدید و افزایش کاربری محصول میان مشتریان موجود، طول عمر مرحله رشد را افزایش دهد.

تغییرات آمیخته محصول که شامل کالا،قیمت، توزیع و ترفیع می باشد در این مرحله متفاوت خواهد بود با مرحله معرفی ، شرکت تلاش می کند در رابطه با محصول با متمایز کردن محصول خود را از دیگر تازه واردها جدا کند و به مزیت رقابتی دست یابد . دراین مرحله رشد، معمولا قیمت ها کاهش می یابند و تفاوت قیمت میان نامهای تجاری کاهش می یابد . میزان این کاهش به رابطه هزینه ، مقدار محصول عرضه شده ، صنعت و نوسانات هزینه ها ومواد اولیه بستگی دارد . اگر رشد آنقدر موفق باشد که تقاضای محصول از عرضه پیشی گیرد ، دیگر نیازی به کاهش قیمت ها نیست . فرو شندگان می توانند قیمت های بصرفه را وضع کنند.

طی این مرحله ، فروشندگان کالاهای مصرفی و صنعتی تلاش می کنند تا یک کانال توزیع و یک سیستم فروش مستقیم ایجاد کنند که دسترسی مشتری به کالا رابه حداکثر برساند و خدمات با حداقل قیمت به مشتری ارائه شوند . اگر این مهم محقق شود،عرصه بر رقبا تنگ شده و حتی ممکن است آنها رامجبور به خروج از بازار کند . این وضعیت به ویژه در مورد برخی کالا های صنعتی  که تعداد واسطه های توزیعشان در بازار محدود است ، صدق می کند . یک نام تجاری قبل از ورود محصول به مرحله بلوغ

باید به موفقیت هایی از حیث توزیع در بازار دست یابد . زیرا بعدا اعضای کانالهای توزیع تمایلی به خرید نام های تجاری کم تر موفق را ندارند.

هزینه ترفیع نسبت به مرحله معرفی با توجه به اینکه فروش افزایش می باید کاهش چشم گیری خواهد داشت یعنی هزینه ها پوشش داده می شود ،ولی تبلغات پیشبرد فروش، کماکان مانند مرحله معرفی وجود دارد .  البته مرحله رشد و چگونگی عملکرد در آن به عوامل زیادی بستگی دارد. نوع کالای مصرفی یا صنعتی بودن وبازار هدف  ، طبقه کالا ، مزیت کالا نسبت به کالاهای مشابه علاقمندی تولید کنندگان به روند رشد، آگاهی تولید کنندگان نسبت به خواسته های مشتری و انسجام اجزای بازاریابی  که همگی  در موفقیت و استفاده حداکثری از مرحله رشد موثر می باشند.

نوشته : دکتر مریم رنجبری پور مشاور ارشد فروش بازاریابی

@ تماس حاصل نمایید. sykad جهت مشاوره لطفا با آیدی